• Paul Adriaenssens werd in 1952 geboren in Antwerpen. Hij genoot geen specifieke muzikale opleiding en ontwikkelde zijn vaardigheden voornamelijk op een autodidactische manier. Zijn voorkeur ging hierbij voornamelijk uit naar het onderzoeken en bewerken van concrete klanken. In 1975 kwam hij in contact met het SEM (Studio voor Experimentele Muziek), waar hij ook zijn burgerdienst volbracht.

  • Hans Aerts werd op 28 september 1958 geboren in Balen. Aan de Muziekacademie van Mol studeerde hij klarinet en piano. Na het behalen van regeringsmedailles voor deze beide instrumenten studeerde hij verder aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen. Daar had hij les van Walter Boeykens (klarinet), Marc Verhaegen (harmonie) en August Verbesselt (analyse). Nadien zette hij zijn studie voort aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar hij contrapunt en fuga volgde bij Rafaël D’Haene. Aan het Lemmensinstituut te Leuven studeerde hij tot slot compositie bij Piet Swerts.

  • Frank Agsteribbe werd geboren te Gent in 1968. Aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen studeerde hij vanaf 1986 orgel bij Stanislas Deriemaeker en Joris Verdin, en klavecimbel bij Jos Van Immerseel. Daarnaast vervolmaakte hij zich bij Gustav Leonhardt, Davitt Moroney en Luigi Ferdinando Tagliavini.

  • Karel Albert werd geboren te Antwerpen op 16 april 1901. Hij studeerde aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van zijn geboortestad en daarna nog bij Marinus De Jong. In 1929 werd hij muziekleraar aan de Rijksmiddelbare school van Antwerpen. In 1933 trad hij in dienst als secretaris van de muziekdienst van het toenmalige N.I.R. (Nationaal Instituut voor Radio-omroep). In 1936 werd hij er dienstchef en nog drie jaar later promoveerde Karel Albert tot adjunct-directeur. Na een onderbreking tijdens de Tweede Wereldoorlog zette Albert zijn activiteiten bij het N.I.R. voort tot 1961.

  • Bernard Baert werd geboren op 4 oktober 1963 te Waregem. Hij groeide op in een muzikale familie (zijn vader was directeur van de muziekacademie), en zijn eerste opleiding kreeg hij aan de academie in zijn geboortestad. Aan het Koninklijk Conservatorium Van Gent, waar hij studeerde bij Louis Pas en Claude Coppens (piano), en Roland Coryn (compositie), behaalde hij eerste prijzen voor notenleer, piano, muziekgeschiedenis, geschreven en praktische harmonie, kamermuziek, contrapunt, fuga en compositie. Bovendien behaalde hij het hoger diploma en pedagogisch getuigschrift voor piano.

  • August Baeyens werd op 5 juni 1895 in Antwerpen geboren, hij stierf er op 17 juli 1966. Zijn muzikale vorming kreeg Baeyens aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium waar hij notenleer, altviool (eerste prijs 1916), harmonie en contrapunt studeerde bij August de Boeck en Napoleon Distelmans. Als componist ontwikkelde Baeyens zich vooral door het bestuderen van componisten als Debussy, Wagner en Strauss; een interesse die hem in het zeer behoudsgezinde conservatorium de reputatie van revolutionair bezorgde.

  • Paul Beelaerts, geboren in Oostende op 19 juli 1949, studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Gent en Brussel waar hij eerste prijzen voor notenleer, muziekgeschiedenis en Engelse hoorn behaalde, naast hogere diploma's voor hobo en kamermuziek. Daarna volgde hij nog meestercursussen bij Heinz Holliger en Maurice Bourgue en een aanvullende studie van de barokhobo in samenwerking met Paul Dombrecht en Helmut Hucke. Hij werd eerste laureaat en behaalde de Europa Prijs van de Pro Civitate wedstrijd in 1971 en in 1973 werd hij laureaat van de Tenuto 73 wedstijd voor hobo.

  • Peter Beyls is geboren op 2 juni 1950 in Kortrijk. Na zijn studies elektronica aan het VHTI te Kortrijk, vatte hij de studie sound engeneering aan aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij studeerde eveneens computerwetenschappen aan de Rijksuniversiteit te Gent. Verder is hij een tijdje technisch medewerker geweest aan het IPEM en leraar elektronische muziek aan de Academie voor Schone Kunsten in Den Haag. Sinds de vroege jaren '70 gebruikt hij computermedia voor de productie van beeld en klank.

  • Janpieter Biesemans werd geboren op 16 november 1939 te Vilvoorde. Hij studeerde aan het Lemmensinstituut en het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen bij onder andere Marinus De Jong, Jef Schampaert, August Verbesselt, Marcel Slootmaeckers, Lode Dieltiens, Jos Van Looy, Jacqueline Fonteyn, Jan Decadt en Flor Peeters. In 1964 stichtte hij het ensemble Consortium Antiquum en sindsdien wijdde hij zich gedurende 23 jaar aan de interpretatie van oude muziek. Sinds 1980 zette hij zich aan het schrijven van muziek.

  • Valentijn Biesemans werd op 9 augustus 1968 te Antwerpen geboren in een muzikale familie. Zijn vader, Janpieter Biesemans, was directeur van de Akademie voor Muzische Kunsten te Meise, docent aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen en is tevens componist.

  • Kurt Bikkembergs wordt geboren op 5 augustus 1963 in Hasselt en zet begin jaren '70 zijn eerste stappen in de muziekwereld. Aan het conservatorium van Hasselt studeert hij notenleer, piano, harmonie en trompet. In 1978 vervolgt hij zijn verdere humaniora-opleiding aan het Lemmensinstituut, waar zijn belangstelling voor compositie groter wordt. Aan dezelfde school specialiseert Bikkembergs zich vanaf 1981 in muziekpedagogie, compositie (bij Luc Van Hove), koordirectie (bij Erik van Nevel) en orkestleiding (bij Edmond Saveniers).

  • Françoise Vanhecke werd op 19 november 1957 geboren in Kortrijk. Naast activiteiten als pianiste, actrice en componiste staat zij vooral bekend om haar werk als sopraan, performer en muziekpedagoge. Vanhecke vervolledigde in 1982 de opleidingen piano, zang en lyrische kunst aan het Koninklijk Conservatorium Gent, waarna ze aan diverse instituten begon les te geven als zangdocente. In 2000 behaalde zij de graad van Meester in de Muziek met onderscheiding aan het Leuvense Lemmensinstituut.

  • Joris Blanckaert werd geboren op 14 januari 1976 in Lokeren. Na zijn opleiding tot burgerlijk ingenieur met specialisaties in probabilistische methodes en risicoanalyse, startte Blanckaert in 2005 zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium Gent. Hij studeerde er jazzaccordeon bij Rony Verbiest en behaalde een masterdiploma hedendaagse compositie bij Frank Nuyts (2011).

  • Dirk Blockeel is geboren in 1955 in Roeselare. Na regentaatstudies talen (Nederlands, Engels en Duits) aan de Normaalschool in Torhout, volgde hij lessen aan het Lemmensinstituut in Leuven en het Koninklijk Muziekconservatorium in Gent. Daar behaalde hij eerste prijzen notenleer, praktische en geschreven harmonie, fuga, contrapunt, orgel, klavecimbel en muziekgeschiedenis.

  • Yves Bondue, geboren te Ieper, is kleuteronderwijzer van opleiding en volledig autodidact als componist. Daarnaast is hij ook acteur en presentator. Muziek en didactiek combineert hij dan ook in liedbundels en verhalen voor kinderen, wat echter niet het leeuwendeel van zijn bezigheden als componist inneemt. Hij is zowat in alle genres actief, gaande van vocale muziek, kamermuziek en pianowerk tot theatermuziek, een opera Gemeenschap (op libretto van Wim Dewulf, naar Franz Kafka) uit 1998 en een musical uit 2003.

  • Joachim Brackx werd geboren in Oostende in 1975. Hij studeerde compositie aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent in de klas van Godfried-Willem Raes. Hij concentreerde zich op experimentele muziek met gebruikmaking van electronics en computers. Tijdens zijn studies werkte hij mee aan een project met Hervé Thys rond nieuwe muziekpedagogie gebaseerd op vrije improvisatie.

  • Sebastian Bradt (°Gent) studeerde fagot en piano aan de Kunsthumaniora in Gent. Van 1998 tot 2003 volgde hij compositie en orkestratie bij Luc Brewaeys en Lucien Posman aan het Conservatorium van Gent, waar hij tevens les kreeg van Filip Rathé (analyse), Peter Vermeersch (improvisatie) en Stefan Hertmans (kunstagogiek). In 2000 maakte hij de overstap naar de experimentele muziekklas van Godfried-Willem Raes en kwam hij in contact met Stichting Logos, centrum voor experimentele muziek in Gent.

  • Dirigent en componist Filip Bral werd op 22 januari 1966 geboren te Kortrijk. Hij genoot zijn professionele studies aan het Lemmensinstituut, waar hij onder meer de diploma’s voor hoorn, fuga en orkestdirectie behaalde bij respectievelijk Piet Dombrecht, Christian Vereecke en Edmond Saveniers. Bij componist Luc Van Hove volgde hij eveneens lessen. Filip Bral vervolmaakte zich als dirigent aan de Musikhochschule in Wenen bij de befaamde orkestleiders Karl Österreicher en Leopold Hager. In 1993-94 was hij postgraduate conductor aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen.

  • Luc Brewaeys werd geboren te Mortsel op 25 augustus 1959. Zijn muzikale opleiding bestond hoofdzakelijk uit piano- en vioollessen. Daarnaast was hij ook slagwerker in het orkest van Jeugd en Muziek Antwerpen. Aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel studeerde hij compositie bij André Laporte en verder ook nog piano en directie. Daarnaast volgde hij zomercursussen bij Franco Donatoni (Siena) en bij Brian Ferneyhough (Darmstadt in 1982) en stond hij in persoonlijk contact met Tristan Murail (vanaf 1982) en Iannis Xenakis (Parijs van 1980 tot 1984).

  • Dirk Brossé (°Gent) studeerde trompet, contrabas en muziektheorie aan het Koninklijk Muziekconservatorium van zijn geboortestad Gent en daarna contrapunt en fuga aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij volgde les in orkestdirectie bij Lucas Vis en Anton Kersjes in Maastricht en bij Prof. Julius Kalmar in Wenen. Zijn einddiploma directie behaalde hij aan de Musikhochschule van Keulen bij Prof. Volker Wangenheim en in 1990 werd hij finalist in Iwaki's International Masterclass in Hilversum.

  • Paul Bruyland werd geboren te Oudegem op 23 juni 1944. Tijdens zijn middelbare studies volgde hij zijn eerste lessen piano. Hij behaalde het diploma koster-organist aan de Bisschoppelijke normaalschool te Sint-Niklaas, om daarna zijn muziekstudies verder te zetten aan het Lemmensinstituut te Mechelen. In 1965 verhuisde hij naar Gent en volgde er les aan het Koninklijk Muziekconservatorium. Daar behaalde hij de eerste prijs voor notenleer, harmonie, praktische harmonie, contrapunt, fuga en compositie.

  • In 1945 werd Boudewijn Buckinx geboren in Lommel. Hij studeerde aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen en aan het IPEM in Gent. Compositie volgde hij bij Lucien Goethals. Van 1966 tot 1974 gaf Buckinx concerten met de werkgroep WHAM (Werkgroep voor Hedendaagse en Actuele Muziek). In 1968 volgde hij les bij Karlheinz Stockhausen aan de Kompositionstudio in Darmstadt. Hij werkte hier mee aan het project "Musik für ein Haus". Buckinx was zeer sterk onder de indruk van Mauricio Kagel en John Cage.

  • Erika Budai werd geboren te Tienen op 12 augustus 1966. Ze studeerde piano aan het Lemmensinstituut te Leuven bij Levente Kende en behaalde er een eerste prijs notenleer. Vanaf 1990 studeerde zij aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel waar ze een eerste prijs harmonie behaalde, het pedagogisch getuigschrift voor harmonie, notenleer en muziekgeschiedenis, alsook het getuigschrift voor elektronische muziek en filmmuziek (bij W.C. Rothe). Haar schriftuuropleiding voltooide zij aan het Lemmensinstituut: contrapunt en fuga bij Ludo Claesen en compositie bij Piet Swerts.

  • Maarten Buyl werd geboren op 16 april 1982 in Sint-Niklaas. Van 1998-2000 studeerde Buyl aan de kunsthumaniora voor muziek en dans in Gent. Hij vervolgde zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de richting Muziekschriftuur (2000-2004), waar hij onder meer les kreeg van Jan Van Landeghem voor compositie en van Peter Swinnen voor muziektechnologie. Verder studeerde Buyl Elektronische muziek bij Joris De Laet (2001-2002) en compositie bij Wim Henderickx aan de Hogeschool Antwerpen, departement dramatische kunst, muziek, dans.

  • Jean-Paul Byloo werd geboren op 8 april 1949 in Veurne. Na zijn humaniorastudies te Veurne studeerde hij aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent, waar hij de eerste prijzen notenleer (klas Gaston Van Damme), piano (klas Abel Matthys), harmonie (klas Jeanne Vignery), contrapunt (klas Roland Coryn) en fuga (klas Gery Bruneel) behaalde.

  • Peter Cabus (Mechelen, 1923-2000) begon te componeren onder impuls van Godfried Devreese, de toenmalige directeur van het Stedelijke Conservatorium van Mechelen. Hij startte zijn hogere muziekstudies aan het Lemmensinstituut (orgel bij Flor Peeters, piano bij Marinus De Jong), maar met het oog op een carrière als concertpianist ging hij zich verder bekwamen aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel (piano bij Charles Scharrès, kamermuziek bij André Gertler, compositie en fuga bij Jean Absil en Léon Jongen).

  • Robert Casteels werd geboren in 1958 te Tienen, maar verhuisde al gauw naar Brussel. Zijn muzikaal onderricht kreeg hij aan de muziekschool van Vorst. Daar behaalde hij de regeringsmedaille voor piano en kamermuziek. In 1976 werd Casteels toegelaten tot de pianoklas van Robert Leuridan aan het Brussels conservatorium. Hij behaalde er zes eerste prijzen en één hoger diploma op vijf jaar tijd.

  • Frits Celis werd in 1929 te Antwerpen geboren. Hij studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Antwerpen en Brussel, waar hij einddiploma's behaalde van notenleer, harmonie, contrapunt, fuga, muziekgeschiedenis, harp en orkestdirectie. Ter vervolmaking van deze laatste discipline volgde hij een cursus aan het Mozarteum te Salzburg, en aan de Staatliche Hochschule für Musik te Keulen.

  • Willem Ceuleers werd geboren te Watermaal-Bosvoorde op 21 juni 1962. Hij studeerde aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel geschreven harmonie (E. Geeurickx), praktische harmonie (K. Van Ingelgem), contrapunt (N. Bultereys), blokfluit (B. Deerenberg), orgel (H. Verschraegen), clavecimbel (J. Van Immerseel) en zang (L. Jespers).

  • Ivo Ceulemans wordt op 18 maart 1905 te Antwerpen geboren. Reeds op jonge leeftijd krijgt hij een half viooltje in handen en volgt hij les bij een, naar eigen zeggen, inexperte amateur-violist. Daarna volgt hij vanaf 1914 privé-les bij Peter Saenen, docent aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen. Diezelfde leraar brengt hem via concerten in contact met de moderne muziek van onder meer Milhaud, Franck en Pizetti. Omdat een muzikale loopbaan in de ogen van zijn moeder te riskant lijkt, dringt ze erop aan studies te doen met het vooruitzicht op een officieel ambt.

  • Ludo Claesen werd geboren op 22 maart 1956 te Genk. Hij kreeg zijn opleiding aan het Lemmensinstituut te Leuven en het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen in de disciplines percussie, schriftuur, muziekpedagogie, compositie, koor- en orkestdirectie. Momenteel doceert Claesen schriftuur en orkestspel aan het Lemmensinstituut en koordirectie en koorzang aan het Conservatorium te Maastricht. Hij is een veelzijdig gastdirigent bij orkesten en koren in België, Nederland, Duitsland en Oekraïne terwijl hij zelf vaste dirigent is van ensembles uit Hasselt, Eupen en Maastricht.

  • Jan Coeck, geboren op 20 november 1950 te Wilrijk, zette zijn eerste stappen in de muziek tijdens zijn pianostudies bij Jos Bruurs. In 1968 vatte hij studies muziekpedagogie aan in het Lemmensinstituut te Leuven, waar hij sinds 1973 docent is. Hij volgde cursussen bij Jos Wuytack, Paul Schollaert, Ignace de Sutter en Stan van Vaerenbergh. Hij heeft reeds verschillende gastcursussen gegeven, onder andere in het Centrum “Musikene” San Sebastián en in de universiteit van Cádiz.

  • Claude Coppens (°1936) studeerde bij Marcel Maas aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar hij onder meer het hoger diploma piano behaalde. Daarna studeerde hij verder te Parijs bij Marguerite Long en Jacques Février. In 1960 behaalde hij het diploma van doctor in de rechten aan de Vrije Universiteit te Brussel. Hij is laureaat van het Internationale Pianoconcours te Parijs (1955), de Koningin Elisabethwedstrijd (1956) en de Internationale Pianowedstrijd te Rio de Janeiro (1957). Hij creëerde het eerste pianoconcerto van Villa Lobos onder leiding van de componist.

  • Roland Coryn, geboren op 21 december 1938 te Kortrijk, kwam al vroeg in contact met het artistieke leven. Zijn broer tekende en schilderde, en zijn familie had contact met mensen uit de artistieke wereld. Na zijn muziekstudies aan de Stedelijke Muziekacademie van Harelbeke ging hij zich verder bekwamen aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent. Hij behaalde er onder andere het Hoger Diploma Altviool en Kamermuziek. Daarnaast volgde hij er tegelijkertijd de theoretische afdeling die hij beëindigde met een Eerste Prijs Compositie.

  • Boudewijn Cox behaalde einddiploma's voor gitaar, kamermuziek, harmonie en contrapunt aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar hij zich vervolmaakte bij Luc Van Hove (compositie) en bij Christian Vereecke (fuga). Als componist sleepte hij diverse prijzen in de wacht: met Hommage à Ohana (tevens het opgelegde werk in de halve finale van de Internationale Gitaarwedstrijd Printemps de la Guitare - 1994 te Walcourt) won hij de eerste prijs in de compositiewedstrijd voor klassieke gitaar georganiseerd door BAP SABAM.

  • Paul Craenen werd geboren te Leuven op 25 februari 1972. Vanaf 1982 volgde hij pianolessen bij Erna Verbist, eerst in de jeugdmuziekschool te Sterrebeek, later in de academie van Londerzeel. Aan die academie behaalde hij in 1989 de regeringsmedaille voor piano met grote onderscheiding. Hij studeerde vervolgens piano aan het Leuvense Lemmensinstituut bij docenten Mark Erkens en Frans Van Beveren. Dit mondde uit in het behalen van een meesterdiploma voor piano in 1995 met onderscheiding.

  • Alain Craens werd op 14 mei 1957 in Kapellen geboren. Zijn voorkeur ging reeds vroeg uit naar muziek. Reeds in het hoger secundair ging hij dan ook naar het Hoger Kunstonderwijs in Antwerpen. Later zette hij zijn studies verder aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van deze stad. Hij studeerde er hobo, Engelse hoorn, kamermuziek, muziekanalyse en vormleer (bij August Verbesselt), evenals harmonie en compositie (bij Willem Kersters). Aan het Koninlijk Conservatorium van Brussel behaalde hij bij Rafaël D'Haene nog zijn diploma's fuga en contrapunt.

  • Frederic D'haene, geboren te Kortrijk in 1961, begon zijn muzikale opleiding aan de muziekacademies van Gent en Kortrijk. Met het oog op een professionele muziekcarrière, studeerde hij daarna aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Luik, waar hij deel uitmaakte van de klassen van Frederic Rzewski en Walter Zimmermann, maar ook les kreeg van Henri Pousseur en Vinko Globokar.

  • Rafaël D'Haene werd geboren te Gullegem op 29 september 1943 en studeerde tussen 1962 en 1967 aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel piano (klas van E. del Pueyo), harmonie (J. Louël), contrapunt (V. Legley) en fuga (M. Quinet). Aan de Ecole Normale de Musique de Paris behaalde hij onder supervisie van H. Dutilleux een "licence de Composition" in 1968. Daarna studeerde hij 3 jaar compositie in de klas van Victor Legley aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth waar hij in 1971 het diploma "Gegradueerde van de Muziekkapel voor Compositie" behaalde.

  • Jeroen D'hoe werd geboren te Leuven op 25 juni 1968. Hij studeerde musicologie aan de Katholieke Universiteit Leuven, waar hij in 1992 afstudeerde met grote onderscheiding. Van 1994 tot 1998 doceerde hij er harmonie; en van 1992 tot 1996 was hij er wetenschappelijk medewerker in het kader van de ABB leerstoel voor nieuwe muziek, het onderzoeksproject naar Karel Goeyvaerts en het gehoorvormingsprogramma UniSono.

  • Moniek Darge werd in 1952 geboren te Brugge, waar ze tot in 1966 aan het Muziekconservatorium muziektheorie en viool studeerde. In 1973 beëindigde ze de opleiding schilderkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (K.A.S.K.) te Gent. Naast kunstgeschiedenis en oudheidkunde, volgde ze ook nog filosofie en moraalwetenschappen aan de Rijksuniversiteit te Gent. Op artistiek vlak is Moniek Darge hoofdzakelijk actief als componist, violist en performer. "Soundscapes" (klankschappen) en live-art performances behoren tot haar specialiteit.

  • Kris De Baerdemacker, geboren in 1972 te Gent, begon zijn muzikale opleiding aan de Academie voor Muziek, Woord en Dans te Aalter, waar hij piano, cello, orgel en muziekgeschiedenis studeerde. Na zijn studies vertaler-tolk, studeerde hij compositie aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent in de klas van Godfried-Willem Raes. Hij concentreerde zich op experimentele muziek waarin de relatie componist-uitvoerder in vraag wordt gesteld en waarin het concept van elektro-akoestische audio-landschappen centraal staat.

  • Guy De Bièvre (°Brussel) heeft geen conservatoriumopleiding gevolgd en is als componist, geluidskunstenaar en uitvoerend musicus dan ook volledig autodidact. Niettemin vormde hij zich tot muziektheoreticus aan verschillende academische instellingen. Zo verrichtte hij in 2003-2004 onderzoek naar stationaire klanken in een stedelijke geluidsomgeving aan de Jan Van Eyck Academie in Maastricht en behaalde hij in 2012 een doctoraat over open vorm aan de Brunel University in Londen.

  • Patrick De Clerck, geboren in Oostende in 1958, begon als autodidact te componeren. Hij werkte in enkele vooraanstaande centra voor elektronische muziek zoals het IPEM te Gent en het IRCAM te Parijs. Hier maakte hij doorgedreven algoritmische composities gebaseerd op elektronische klankmanipulatie. Op zijn drieëntwintigste geraakte hij gefrustreerd door de zelfgerichtheid van deze avant-garde. Hij stopte dan ook radicaal met componeren. Patrick De Clerck maakte een tabula rasa en stortte zich op populaire muziek. Hij speelde basgitaar in enkele alternatieve rockgroepen.

  • George De Decker werd geboren op 31 augustus 1951 te Asse. Reeds op 7-jarige leeftijd volgde hij pianoles. Later studeerde hij aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen en behaalde er eerste prijzen voor notenleer (1971), piano (1975) en harmonie (1977) en een getuigschrift voor kunstgeschiedenis (1975). De Decker volgde compositie bij Willem Kersters in Antwerpen en bij André Laporte in Brussel. In de jaren 1975-1980 componeerde hij een aantal werken in het Instituut voor Psychoacoustica en Elektronische muziek (IPEM) in Gent onder leiding van Lucien Goethals.

  • Marcel De Jonghe werd geboren op 9 mei 1943. Aan de academie te Anderlecht volgde hij notenleer, piano, muziekgeschiedenis, kamermuziek, harmonie en contrapunt. Hij behaalde regeringsmedailles voor piano met de grootste onderscheiding, en voor kamermuziek met onderscheiding. De Jonghe werd tevens laureaat van Pro Civitate. Toch volgde hij eerst een lerarenopleiding, die resulteerde in een diploma regentaat Germaanse talen. Aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel behaalde hij daarna eerste prijzen notenleer, harmonie, contrapunt, fuga en compositie. Zijn belangrijkste leraars waren J.

  • Joris de Laet werd in 1947 geboren in Antwerpen. Buiten enkele jaren muziekles aan de muziekacademie (viool en cello), genoot hij geen artistieke opleiding. De Laet werkte op een autodidactische wijze en was vooral geïnteresseerd in de denkwijze van de avant-garde.

  • Jan De Maeyer, directeur van het Stedelijk Conservatoruim in Mechelen, werd in 1949 geboren in Bornem. Aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen studeerde hij hobo, kamermuziek en compositie bij Willem Kersters. Gelijktijdig volgde hij de opleidingen klassieke filologie en oude geschiedenis aan de Katholiek Universiteit van Leuven. In 1973 behaalde hij de hogere diploma's voor hobo en kamermuziek en een Eerste prijs muziekgeschiedenis. Daarna volgden een Eerste prijs althobo, harmonie, contrapunt en compositie.

  • Op 28 oktober 1904 werd Louis August Edmond Hendrik De Meester geboren in een Franstalig liberaal gezind gezin in Roeselare. Van jongsaf aan leerde hij viool en piano spelen en noten lezen, hoewel hij nooit een traditionele opleiding heeft gehad. Vanaf 1923 ging de componist de kost verdienen door in cafés te spelen. Ook speelde hij muziek bij de stomme film en zorgde hij voor de opluistering van bals en feestjes wat zijn latere voorkeur voor functionele muziek, film- toneel- en balletmuziek zou kunnen verklaren.

  • Deze componist, filmregisseur en slagwerker werd in 1956 in Brussel geboren. De Mey's ontmoeting met Henri Van Lier, professor aan de IAD (filmschool in Brussel), is de katalysator geweest voor zijn muziek en filmwerk. Eén aspect uit Van Liers lessen is de Mey altijd blijven meedragen: artistiek engagement moet ondersteund worden door een zin voor mathematische structuur. Van Lier had de Mey in contact gebracht met de muziek van Steve Reich. De ritmische verschuivingen, de opvallende structuur en de chaotische stadsklanken van Reich waren voor de Mey een belangrijke inspiratiebron.

  • Dirk De Nef werd geboren in 1957 te Gent. Als knaap zong hij in een koor en speelde gitaar.

  • Jurgen De Pillecyn werd op 20 januari 1965 geboren te Hamme. Aan de muziekacademies van Hamme en Leuven volgde hij piano, slagwerk en harmonie. In 1982 startte hij met een opleiding musicologie aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarvoor hij in 1986 de graad van Licentiaat behaalde met de grootste onderscheiding. Zijn thesis handelde over de invloed van Robert Schumanns werk op de muziek van Johannes Brahms. In 1986 – nog tijdens zijn universitaire studies – vatte hij zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel aan.

  • Kristin De Smedt werd geboren te Asse op 12 oktober 1959. Na aanvankelijke muziekstudies aan de academie te Asse voltooit ze haar muzikale opleiding aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Eerst combineert ze de instrumentale richting (viool) met de theoretische hoofdvakken om zich daarna volledig te concentreren op de geschreven disciplines – harmonie bij Peter Cabus, contrapunt en fuga bij Raphaël D’Haene.

  • Johan De Smet noemt zichzelf een autodidact: hij heeft immers nooit een voortgezette muziekopleiding gevolgd of bij een gerenommeerde compositieleraar gestudeerd. Dat neemt niet weg dat hij als componist sterk gevormd werd door de muzikale ervaringen die hij in zijn jeugdjaren opdeed.

  • Raoul De Smet werd geboren op 27 oktober 1936 in Borgerhout. Hij studeerde Romaanse filologie en muziekgeschiedenis aan de Katholieke Universiteit te Leuven. Hierna volgde hij een specialisatiejaar als beursstudent in Madrid en Salamanca. Vier jaar was hij werkzaam in Tunesië als lesgever; hij doceerde tot 1996 Spaans aan de Katholieke Vlaamse Hogeschool te Antwerpen. Zijn muzikale basisopleiding (solfège, harmonie, piano) genoot hij aan de Muziekacademie van Deurne.

  • Eric de Visscher (Leuven, 23 november 1961) studeerde filosofie en linguïstiek aan de Katholieke Universiteit van Leuven. Hij behaalde binnen deze disciplines de respectievelijke diploma's van kandidaat en licentiaat. Tijdens zijn studies onderhield hij reeds muzikale contacten met onder meer John Cage. Op diens aanraden vertrok hij in 1984 naar de York University in Toronto (Canada) om bij James Tenney compositie te gaan studeren. In 1986 haalde hij daar zijn Master of Fine Arts in Music en was hij door Tenney goed ingeleid in zowel de Europese als de Amerikaanse muziektraditie.

  • Ward De Vleeschhouwer werd geboren op 4 oktober 1980. Hij begon zijn opleiding piano aan de academie E. Hullebroeck van zijn geboortestad Gent. Na zijn opleiding aan de academie zette hij zijn studie verder aan het Koninklijk Conservatorium Gent en studeerde er piano bij Claude Coppens en Daan Vandewalle, compositie bij Luc Brewaeys en Frank Nuyts en improvisatie bij Peter Vermeersch.

  • Raymond Decancq werd geboren te Roeselare op 1 december 1935. Hij groeide op als oudste zoon in een gezin van drie kinderen. Hij liep school aan de toenmalige Rijksmiddelbare School te Roeselare. Zijn muzikale opleiding begon hij aan de Roeselaarse Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Adriaan Willaert waar hij een eerste prijs voor piano in 1955 behaalde en 5 jaar later een eerste prijs voor harmonie. Hij zette de stap naar het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent en behaalde daar zijn eerste prijs voor notenleer in 1968.

  • Kris Defoort werd geboren in 1959 te Brugge. Hij groeide op in een muzikaal gezin en begon dan ook in 1978 met conservatoriumstudies aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen. Hij studeerde er oude muziek en blokfluit bij onder andere Koen Dieltiens, Balderick Deerenberg en Jos van Immerseel. In 1982 trok Defoort voor vijf jaar naar het Conservatoire Royal de Liège om er hedendaagse muziek en jazz te volgen bij Henri Pousseur, Frederic Rzewsky, Garret List, Dennis Luxion, Borah Bergman en Philippe Boesmans. Hier ontwikkelde hij zich tot een inventief jazzpianist en -componist.

  • Koen Dejonghe werd geboren op 27 juni 1957 te Kuurne. Hij studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven waar hij in 1982 een gecombineerd diploma Laureaat Piano (L.Kende) en Muziekopvoeding van het Algemeen Onderwijs behaalde. Aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen behaalde hij vervolgens het Hoger Diploma voor Kamermuziek in 1986 evenals een eerste prijs Fuga in 1990 en Compositie in 1994 bij Willem Kersters.

  • Albert Delvaux is geboren op 31 mei 1913 te Leuven. Hij genoot zijn eerste muziekonderricht aan het stedelijk muziekconservatorium van Leuven. Hij studeerde verder aan het Koninklijk Conservatorium van Luik. Hier studeerde hij naast contrapunt, fuga, compositie en orkestratie bij leraars zoals Joseph Leroy en François Rasse ook nog cello bij Rodolphe Soiron. Hij heeft ook nog dirigentencursussen gevolgd aan het Mozarteum in Salzburg bij Igor Markevitsch en Volker Wangenheim.

  • Hanne Deneire, geboren te Hasselt op 23 juni 1980, studeerde van 1998 tot 2003 compositie bij Wim Henderickx en Luc Van Hove aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen. Hierbij combineerde ze studies basklarinet en piano, eveneens aan het Conservatorium van Antwerpen. Reeds tijdens haar studies heeft ze verschillende prijzen behaald. Zo werd “Mitä”, haar eerste orkestwerk, in 1999 bekroond op de Aquarius-compositiewedstrijd. Dit werk is gecreëerd door de Beethoven Academie onder leiding van Jan Caeyers. In 2000 ontving ze de Beurs van de Stichting Conservatorium Antwerpen.

  • Fréderic Devreese werd op 2 juni 1929 te Amsterdam in een zeer muzikale familie geboren.

  • Guy (Guillaume) Duijck werd geboren te Gent op 28 april 1927. Aan het Koninklijk Conservatorium van Gent studeerde hij hobo, Engelse hoorn, kamermuziek, muziekgeschiedenis, harmonie en contrapunt. Nadien vervolmaakte hij zich nog in fuga aan het Conservatorium van Luik en in compositie bij Francis de Bourguignon.
    Op twintigjarige leeftijd was hij reeds actief als hoboïst solo bij de Muziekkapel van de Zeemacht, de Opera van Gent en later de Koninklijke Muntschouwburg te Brussel.

  • Johan Duijck werd geboren in Brugge op 23 november 1954. Hij studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Gent en Brussel waar hij diverse eerste prijzen behaalde, onder meer voor piano (Robert Steyaert) en compositie (Peter Cabus), en het Hoger Diploma voor piano en kamermuziek. Vervolgens studeerde hij aan de muziekkapel Koningin Elisabeth en vervolgde zijn studies piano bij Stanislas Neuhaus (Moskou) en koordirectie bij László Heltay (Londen).

  • Ludo Geloen werd geboren in Dikkebus op 7 juli 1962. Hij studeerde aanvankelijk orgel bij Jozef Moerman en Edward De Geest aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord te Ieper en de Rijksacademie van Gent, waar hij het einddiploma behaalde met grootste onderscheiding. Nadien voltooide hij zijn opleiding bij Dirk Verschraegen en Edward De Geest aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent. Rond dezelfde tijd ontstond ook Geloens interesse voor het componeren. In 1998 verwierf hij het Laureaatsdiploma voor beiaardspel aan de Koninklijke Beiaardschool Jef Denyn te Mechelen.

  • Frans Geysen werd geboren op 29 juli 1936 te Oostham (provincie Limburg). Hij studeerde orgel en muziekopvoeding aan het Lemmensinstituut tot 1960, waarna hij zich verder bekwaamde in muziekgeschiedenis (J.L. Broeckx) en fuga (J. Mestdagh), respectievelijk aan de Conservatoria van Antwerpen en Gent. Hij doceerde harmonie en hogere muziekanalyse aan het Lemmensinstituut van 1962 tot 1999 en aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel van 1975 tot 1997.

  • Elias Gistelinck werd geboren in 1935 te Beveren aan de Leie. Op zijn vijftiende volgde hij al les aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij onder andere trompet, kamermuziek, harmonie en contrapunt studeerde. Later trok hij ook naar het Conservatorium van Parijs en in 1962 woonde hij de Ferienkurse te Darmstadt bij.

  • Norbert Goddaer werd geboren op 26 januari 1933 te Kortrijk. Hij behaalde naast het diploma Algemene Muzikale Opvoeding (eerste graad) ook 8 eerste prijzen aan het Koninklijk Muziekconservatorium Gent, met name notenleer, transpositie, klarinet, saxofoon, kamermuziek, harmonie, contrapunt en fuga. Goddaer volgde compositie bij Jan De Cadt. In de jaren 1950 was hij lid van de “Hot Club van België” en behaalde bij het Internationale Jazz Concours 1955, ingericht door deze jazzclub, de Eerste Ereprijs in de sectie Modern Jazz. Goddaer staat nog steeds bekend als fervent jazz-fanaat.

  • Lucien Goethals werd geboren op 26 juni 1931 te Gent. Zijn voornaamste vormingsjaren bracht hij door in Argentinië, waar hij les volgde aan het Dima-conservatorium van Buenos Aires (1933-1946). Eénmaal terug in België, zette hij zijn studies voort aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent tot 1956. Hier behaalde hij eerste prijzen orgel, muziekgeschiedenis, contrapunt en fuga.

  • Karel Goeyvaerts werd geboren op 8 juni 1923 te Antwerpen, en overleed er op 3 februari 1993. Van 1943 tot 1947 studeerde hij piano, harmonie, contrapunt, fuga, compositie en muziekgeschiedenis aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen. Daarna studeerde hij tot 1950 aan het "Conservatoire National" te Parijs, waar hij compositie volgde bij Darius Milhaud en analyse bij Olivier Messiaen, en waar hij zich bekwaamde in het bespelen van de "Ondes Martenot" bij de uitvinder van dit instrument, Maurice Martenot.

  • Franklin Gyselynck (°Gent, 26 april 1950) studeerde muziektheorie aan de Koninklijke Muziekconservatoria van Gent en Brussel (bij Victor Legley en Jan Louel) en vervolgens compositie aan de Koningin Elisabeth Muziekkapel te Waterloo. Daarnaast volgde hij ook zomercursussen te Aix-en-Provence, onder meer bij Henri Dutilleux. In 1974 werd zijn Eerste Strijkkwartet bekroond met de Prijs van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België.

  • Jan Hadermann werd geboren in Reet op 12 maart 1952. Hij is als componist voornamelijk bekend in Ha-Fa-Bra-kringen.

  • Ludo Hulshagen werd op 2 juni 1951 geboren in Hasselt. Aan het Amandinacollege van Herk-de-Stad studeerde hij Latijn en Grieks. In 1969 begon hij hogere muziekstudies aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen. Hij behaalde er Eerste Prijzen voor notenleer, geschreven harmonie, praktische harmonie, contrapunt, fuga, muziekanalyse en vormleer. Zijn compositieopleiding genoot hij bij Willem Kersters, bij wie hij in 1984 afstudeerde.

  • Walter Hus (1959) is naast componist vooral uitvoerend pianist en improvisator.

  • Jan Huylebroeck alias Michael Tildis werd geboren in Oostende op 7 september 1956. Huylebroeck startte zijn professionele carrière in 1975. Hij is niet alleen componist, maar ook pianist, percussionist (paukenist), organist en dirigent-arrangeur.
    Overigens bespeelt hij nog tal van andere instrumenten waaronder bastuba, ophicleïde, serpent en trombone.

  • Daan Janssens (°Brugge) studeerde piano, viool, muziektheorie en compositie aan het stedelijk conservatorium van Brugge. Van 2002 tot 2007 volgde hij compositie bij Frank Nuyts aan het conservatorium in Gent, waar hij tevens les kreeg van Godfried-Willem Raes (improvisatie) en Filip Rathé (analyse). Janssens nam masterclasses compositie bij o.a. Peter Eötvös, Marco Stroppa, Brian Ferneyhough, Bruno Mantovani en Hugues Dufourt, en ensembledirectie bij o.a. Johannes Kalitzke (met Ensemble Modern) en Lucas Vis. Sinds 2007 is hij verbonden als onderzoeksassistent aan het Gentse conservatorium.

  • Willem Kersters werd geboren te Antwerpen op 9 februari 1929. Vanaf 1945 studeerde hij er aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium, waar hij achtereenvolgens eerste prijzen behaalde voor notenleer, harmonie en piano. Daarna vervolmaakte hij zich aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel bij Jean Louël (contrapunt), Jean Absil en Marcel Quinet (fuga), Marcel Poot (compositie) en René Defossez (orkestdirectie). Nadat hij het diploma muziekleraar had behaald, was hij enkele jaren werkzaam aan de athenea van Tienen, Leuven en Aarschot.

  • Yves Knockaert werd op 11 april 1954 geboren te Brugge. Zijn hogere studies Kunstgeschiedenis en Oudheidkunde met optie Musicologie aan de Rijksuniversiteit te Gent waar hij in 1976 afstudeerde, bekroonde hij met de licentiaatsverhandeling Aspecten van de hedendaagse vocale muziek in werken van Berio, Kagel en Nono. Gelijklopend met zijn studie Musicologie volgde hij notenleer en harmonie aan het Koninklijk Conservatorium van Gent waarvoor hij Eerste Prijzen behaalde in respectievelijk 1972 en 1978.

  • Jean Lambrechts werd op 1 juli 1936 geboren in Tongeren. Hij studeerde aan de conservatoria van Brussel en Parijs waar André Jolivet zijn leraar was. Bij Hans Swarowsky studeerde hij orkestdirectie. Daarnaast nam hij ook deel aan verschillende internationale cursussen. Momenteel woont en werkt hij in Nederland.

  • André Laporte werd geboren op 12 juli 1931 te Oplinter, nabij het Vlaams-Brabantse Tienen.

  • Kristof Lauwers werd geboren op 15 december 1978 te Kortrijk. Na zijn opleiding gitaar aan de muziekacademie van Kortrijk startte Lauwers in 1996 zijn studies aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent. Lauwers verwierf voor het eerst bekendheid met zijn deelname aan de Muziekronde van Vlaanderen in 1999. Zo werd zijn werk Processing #1 uitgevoerd in de conservatoria van Gent en Antwerpen en het Lemmensinstituut in Leuven. In 2001 behaalde hij zijn meestergraad klassieke gitaar bij Ida Polck.

  • Dominique Lawalrée, geboren in Brussel op 18 oktober 1954, studeerde muziekpedagogie aan het IMEP in Namen. Als componist is hij autodidact. Hij nam nooit deel aan concours of festivals. Zijn bekendheid steunt voornamelijk op de 20 CD's die van hem verschenen, zijn privé-concerten en zijn omvangrijke oeuvre (ca. 450 composities). Hij voerde zijn muziek uit op concerten in België, Frankrijk, Zwitserland, Engeland, Spanje en de Verenigde Staten.

  • Victor Legley werd geboren te Hazebrouck op 18 juni 1915 en overleed te Oostende op 28 november 1994. Hij kreeg zijn eerste muzieklessen - altviool, harmonie en contrapunt - in Ieper bij Lionel Blomme. In 1935 begon zijn studietijd aan het Conservatorium te Brussel, waar hij eerste prijzen altviool, kamermuziek, contrapunt en fuga behaalde. Van 1936 tot 1948 speelde hij altviool in het Groot Symfonish Orkest van de N.I.R.

  • Nicholas Lens werd geboren op 14 november 1957 in Ieper. Als kind leerde hij viool spelen maar eens in de muziekschool koos hij voor trompet en contrabas. Hij zette die studies verder op het Koninklijk Conservatorium Brussel. Nog tijdens zijn opleiding begon hij met professioneel componeren voor theater, film en televisie. Na zijn opleiding stond Nicholas Lens voor een moeilijke keuze: een carrière als beroepsmuzikant of de onzekere levensweg van een autodidactisch componist. Hij koos voor het laatste. Naast muziek zijn avontuurlijke reizen zijn grote passie.

  • Geert Logghe werd in 1962 geboren. Hij studeerde van 1980 tot 1990 aan de Koninklijke Conservatoria van Brussel en Gent. Naast de vakken harmonie, contrapunt, fuga, kamermuziek en muziekgeschiedenis volgde hij piano bij Claude Coppens, compositie bij Roland Coryn en experimentele en elektronische muziek bij Godfried-Willem Raes en Jan Rispens. Logghe's studie bij Coppens heeft niet enkel een impact gehad op zijn pianistieke kwaliteiten maar ook op de ontwikkeling van zijn muzikale identiteit als componist.

  • Jean (Hippolyte Oscar) Louël werd geboren op 3 januari 1914 te Oostende. Hij genoot zijn eerste muziekonderricht aan het Conservatorium te Oostende. Hij studeerde verder aan het Muziekconservatorium van Brugge bij Joseph Ryelandt, aan het Koninklijk Muziekconservatorium Gent bij Martin Lunssens (contrapunt en fuga), aan het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Joseph Jongen (compositie) en Désiré Defauw (orkestdirectie) en aan het Conservatoire National Supérieur de Musique bij Eugène Bigot (orkestdirectie). Jean Louël was naast componist ook uitvoerend muzikant en dirigent.

  • Tim Mariën werd op 24 december 1975 geboren in het Antwerpse Heist-op-den-Berg. Ondanks een aanvankelijke interesse in de schilderkunst, startte hij een opleiding piano aan de plaatselijke Muziekacademie voor Muziek, Woord en Dans en leerde hij zichzelf gitaar spelen. Na een kennismaking met het oeuvre van avant-garde componisten zoals Luigi Nono en Pierre Henry ging Mariën algauw zelf aan de slag met het manipuleren van diverse klankopnamen uit zijn dagdagelijkse omgeving.

  • Marc Matthys, geboren op 11 mei 1956, studeerde aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent, waar hij onder meer hogere diploma's piano en kamermuziek en eerste prijzen contrapunt en fuga behaalde. Daarnaast werd hij laureaat van verschillende wedstrijden zoals de Van Roy Pianowedstrijd (1976), de Tenuto-wedstrijd (1979), de Europ Jazz Contest (1979) en het Jazz-Concours van Duinkerke (1980). In 1980 ontving hij ook de Grand Prix Humanitaire de France, die te Parijs wordt toegekend aan jonge talenten in diverse kunsttakken.

  • Jelle Meander (pseudoniem voor Jelle Dierickx), geboren te Kortrijk op 4 juni 1977, volgde studies kunstwetenschappen (optie Musicologie) aan de Universiteit van Gent en heeft tevens zijn doctoraat voltooid aan deze universiteit. Als onderzoeker maakte Meander een werk rond de versmelting van poëzie en muziek na 1950, tevens aan de Universiteit van Gent. Hij is actief geweest in het IPEM te Gent, waar hij zich bezig hield met elektroakoestische muziek. Sinds 2000 werkt Meander het sonore, polypoëtische en multimediale aspect meer uit in zijn werken.

  • Wim Mertens werd geboren in 1953 te Neerpelt. Hij volgde gitaar- en pianolessen, maar brak zijn opleiding aan de muziekacademie vroegtijdig af. Mertens studeerde politieke en sociale wetenschappen aan de Katholieke Universiteit van Leuven en musicologie aan de Rijksuniversiteit van Gent. Aan de K.U.Leuven maakte hij een scriptie waarin hij de muzikale avant-garde van 1950 - 60 vanuit sociologisch standpunt benaderde. Zijn scriptie aan de R.U.Gent handelde over de non-narratieve en a-teleologische aspecten van de muziek van de Amerikaanse repetitieven.

  • Ingrid Meuris werd op 13 februari 1964 geboren in Beveren-Waas en overleed te Leuven op 2 december 2003. In 1978 begon ze haar muziekopleiding aan de academie van Tienen; twee jaar later zette ze deze opleiding verder aan het Stedelijk Conservatorium te Leuven. Daar studeerde ze piano bij Jean Brouwers, notenleer bij Gilbert Huybens en harmonie bij Frances Cabus. In 1982 vatte ze hogere studies aan aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel. Na een tijdelijke overstap naar de Katholieke Universiteit Leuven, koos ze in 1985 definitief voor de muziek.

  • Stefan Meylaers werd geboren in Neerpelt op 1 december 1970, en genoot een opleiding als pianist aan het Lemmensinstituut in Leuven. Hij behaalde er zijn Specialisatiediploma piano met grote onderscheiding en het Meestergraad-diploma piano en kamermuziek eveneens met grote onderscheiding. Daarna vervolmaakte hij zijn studie met het volgen van lessen in diverse muzikale disciplines. Voor het vak kamermuziek studeerde hij bij Guido De Neve en voor het vak compositie ging hij in de leer bij György Ligeti.

  • Vic Nees werd geboren te Mechelen op 8 maart 1936, als zoon van beiaardier-componist Staf Nees. Na een jaar Letteren en Wijsbegeerte (K.U.L.) trok hij naar het conservatorium van Antwerpen waar hij de eerste prijzen harmonie, contrapunt, fuga en compositie behaalde bij o.m. Marcel Andries en Flor Peeters. In 1964 werd hij laureaat van de "Meisterkurs für Chorleitung" o.l.v. Kurt Thomas aan de Hochschule für Musik te Hamburg.

  • Frederik Neyrinck werd op 14 augustus 1985 geboren in het West-Vlaamse Kortrijk. Zijn eerste muzikale onderricht kreeg hij van Anne Buyck, bij wie hij piano studeerde in Wevelgem en Menen. In 2003 zette hij zijn muzikale studies verder aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar hij compositie studeerde bij Jan Van Landeghem en piano bij Piet Kuijken. Tijdens het academiejaar 2008-2009 studeerde hij gedurende één jaar compositie bij Marco Stroppa aan de Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Stuttgart.

  • Frank Nuyts wordt geboren op 3 februari 1957 te Oostende. Zijn muzikale vorming krijgt hij aan het Koninklijk Muziekconservatorium in Gent, waar hij hogere diploma's behaalt voor slagwerk en kamermuziek. Na het voorleggen van enkele composities, geschreven tijdens zijn studieperiode, wordt Nuyts uitgenodigd door de componist Lucien Goethals om bij hem compositie en analyse van 20e-eeuwse muziek te studeren. Vooral de studie van de muziek van Goethals zelf, van Webern en de andere modernen, beïnvloedt Nuyts.

  • Gaston Nuyts werd geboren op 26 maart 1922 in Deurne. Vanaf 1943 maakte hij haast ononderbroken arrangementen van originele composities, zowel voor kleine bezetting maar ook voor symfonisch orkest. Van 1971 tot 1987 was hij leraar toontechniek aan het Koninklijk Muziekconversatorium te Brussel. Hij fungeerde vaak als jurylid bij verscheidene binnen- en buitenlandse wedstrijden. Gaston Nuyts dirigeerde talloze concerten en studio-opnames voor de radio, TV en theater (KNS Antwerpen, KVS Brussel, Alhambra Brussel, Carré Amsterdam).

  • Na een basisvorming piano, viool en altviool behaalde Kris Oelbrandt in 1996 de meestergraad in de muziekschriftuur onder Rafaël D'Haene aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. In die jaren van oriëntatie waarin hij onder andere een eerste kandidatuur musicologie (K.U.Leuven), een eerste kandidatuur wiskunde-informatica (R.U.C.A.) en een eerste kandidatuur piano bij Jan Michiels begon, belandde hij uiteindelijk bij Luc Van Hove. In 2001 werd hij gegradueerde in de compositie (met onderscheiding) aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth.

  • William (Willy) Ostijn werd geboren te Kachtem op 13 juli 1913 en stierf te Roeselare op 30 maart 1993. Na het college van Izegem en het Klein Seminarie Roeselare belandde hij in het Sint-Jozefscollege te Torhout. Hier ontdekte en cultiveerde E.H. Jozef Ghesquière, zoon van componist Remi Ghesquière, zijn pianistieke talent en structureel inzicht. Hij trok als zestienjarige naar het Mechelse Lemmensinstituut waar hij ondermeer piano studeerde bij Marinus de Jong en orgel bij Flor Peeters. Vooral de kleurrijke persoonlijkheid van Jef Van Hoof zou hem bijblijven.

  • Dominique Pauwels studeerde piano aan het Koninklijk Muziekconservatorium Gent tussen 1985 en 1989. Daarna vervolgde hij tot 1991 zijn studies in Berklee Boston (Massachusetts) waar hij afstudeerde met een diploma Magna Cum Laude voor zowel compositie als filmcompositie. In de daarop volgende jaren ging hij zich meer toeleggen op computertechnologieën en software voor composities. Hij volgde een opleiding Algoritmische Compositie en Compositie met MAX (software ontwikkeld aan het IRCAM) aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam (1991-1992).

  • Franciscus Florentinus Peeters werd geboren op 4 juli 1903 in Tielen, als jongste in een gezin van elf. De componist groeide op in een muzikale omgeving en werd al snel geboeid door het artistieke milieu. Gedurende zijn middelbare schooltijd in Herentals en Turnhout studeerde hij piano, orgel (bij H. Quinen en Jozef Brandt) en viool. Op zestienjarige leeftijd begon Peeters aan zijn studie aan het Lemmens Instituut in Mechelen, waar hij les kreeg van Lodewijk Mortelmans (compositie), Jules van Nuffel (gregoriaanse muziek en analyse) en Oscar Depuydt (orgel en liturgische improvisatie).

  • Willem Pelemans, (°6 of 8 april 1901 te Antwerpen) was muzikaal grotendeels autodidact.
    Sinds achttienjarige leeftijd kreeg hij wel enig privé-onderricht in orkestratie, contrapunt en harmonie van zijn gewezen muziekleraar aan de normaalschool Paul Lagye, maar verder ging zijn muzikale scholing niet. Niettemin bouwde hij een rijk gevulde carrière uit in de muziekwereld.

  • Marcel Poot werd op 7 mei 1901 te Vilvoorde geboren en overleed te Brussel op 12 juni 1988. Als zoon van Jan Poot, directeur van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg, groeide hij op in een artistieke omgeving. De eerste muzieklessen kreeg hij van de organist Gerard Nauwelaerts en vervolgens leerde hij van 1916 tot 1919 notenleer, piano en harmonie aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Arthur De Greef, José Sevenans en Martin Lunssens.

  • Lucien Posman werd op 22 maart 1952 te Eeklo geboren. Zijn hogere muziekstudies deed hij aan de Koninklijke Conservatoria in Gent en Antwerpen. Te Gent behaalde hij eerste prijzen voor notenleer, harmonie, muziekgeschiedenis en compositie (klas R. Coryn), alsook het getuigschrift voor pedagogie notenleer (eerste en tweede cyclus). Te Antwerpen bekwam hij de eerste prijs voor contrapunt en fuga in de klas van Nini Bulterys. Hij studeerde ook muziekanalyse, piano en zang.

  • Stefan Prins werd op 20 mei 1979 geboren te Kortrijk. Reeds op 7 jarige leeftijd startte hij met pianolessen in de Stedelijke Muziekacademie van Borgerhout. Tussen 1997 en 2001 studeerde hij voor burgerlijk ingenieur aan de Vrije Universiteit Brussel. 
Daarna studeerde hij een jaar aan de Universitat Politecnica de Catalunya (Barcelona) waar hij de titel van Burgerlijk Elektrotechnisch Ingenieur in de Fotonica behaalde. Als pianist was hij toen al actief binnen de vrije improvisatiemuziek.

  • Godfried-Willem Raes (Gent, 3-1-1952) studeerde musicologie (bij Jan Broeckx) en filosofie (bij Leo Apostel) aan de Rijksuniversiteit Gent, en piano, klarinet, slagwerk en compositie (bij Louis de Meester en Norbert Rosseau) aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent. Na zijn verwijdering van het conservatorium in 1968 richtte hij de Logos-groep op, die zich al snel ontpopte tot de meest geprofileerde en duurzaamste factor binnen de experimentele muziek in Vlaanderen.

  • Filip Rathé werd geboren op 21 november 1966 te Oudenaarde. Hij behaalde Eerste Prijzen voor piano, kamermuziek, fuga en koordirectie aan het Koninklijk Muziekconservatorium Gent. Verder volgde hij directie bij László Heltay en Pierre Cao en behaalde het diploma van licentiaat in de kunstwetenschap, optie musicologie aan de Rijksuniversiteit Gent bij prof. H. Sabbe. Hij nam ook enkele lessen compositie bij Lucien Goethals.

  • Jan Rispens werd geboren op 3 januari 1944 te Laren in Nederland, maar heeft wel de Belgische nationaliteit. Hij studeerde piano aan het Koninklijk Muziekconservatorium in Gent bij Marcel Gazelle en behaalde er een eerste prijs voor piano, kamermuziek, harmonie en notenleer. Later volgde hij orkestdirectie bij René Defossez en André Vandernoot aan het Koninklijk Muziekconservatorium Brussel. Van 1977 tot 1984 nam hij ook lessen compositie bij Louis Andriessen aan het Muziekconservatorium Den Haag.

  • Herman Roelstraete werd geboren in 1925 in Lauwe. In 1939 volgt hij in Torhout de kosterschool waar bij hem de liefde ontstaat voor het gregoriaans, het orgel en "de Vlaamse Zaak", drie onderwerpen die in zijn composities heel vaak tot uiting zullen komen. Vanaf 1942 studeert hij in het Lemmensinstituut bij Henri Durieux (harmonie), Marinus de Jong (piano en contrapunt), Flor Peeters (orgel) en Jules Van Nuffel (koordirectie en muziekesthetica).

  • Norbert Rosseau werd op 11 december 1907 geboren te Gent, als zoon van twee circusartiesten: Max Rosseau en de Italiaanse Stella Lussie. Van hen (zijn moeder studeerde piano aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent en zijn vader was violist en muzikale clown) ontving Norbert zijn eerste muzikale lessen. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak vluchtten ze naar Italië en daar kreeg Rosseau les van Piramo, een vooraanstaand zigeunerviolist. Als wonderkind ("il piccolo celebre violinista") doorkruiste hij heel Italië en gaf hij recitals tot na de Eerste Wereldoorlog.

  • Nico Sall werd geboren op 1 februari 1982. Hij studeerde piano aan de Muziekacademie van het Gemeenschapsonderwijs (MAGO) in Gent waar hij ook naar de kunsthumaniora ging. Hierna ging Nico Sall studeren bij Lucien Posman bij wie hij in 2006 zijn meestergraad compositie aan het Koninklijk Muziekconservatorium Gent behaalde.

  • Daniël Schroyens werd geboren op 4 mei 1961 te Mechelen, waar hij opgroeide in een muzikale familie. Aan het Stedelijk Conservatorium van zijn geboortestad volgde hij piano, klavecimbel en kamermuziek. Daarnaast kreeg hij privé compositielessen van Wilfried Westerlinck. Reeds in 1974 werd zijn Small Symphony of Variations bekroond op de Tenuto compositiewedstrijd van de openbare omroep, wat resulteerde in 2 compositieopdrachten voor de Belgische Radio: Transparante kleurenstudie (1976) en Boeket (1979).

  • Raymond Schroyens werd geboren te Mechelen op 14 maart 1933. Als koorzanger van het befaamde Mechelse Sint-Romboutskoor kwam hij als negenjarige knaap in contact met Jules Van Nuffel en Flor Peeters. In 1950 schreef hij zich in aan het toen nog in Mechelen gevestigde Lemmensinstituut om er les te volgen bij Staf Nees, Marinus de Jong en Jules Van Nuffel. Na zijn legerdienst studeerde hij vanaf 1954 orgel aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen bij Flor Peeters.

  • Pieter Schuermans werd geboren in Wilrijk op 3 maart 1970, en genoot zijn muzikale opleiding aan het Lemmensinstituut in Leuven, waar hij onder andere compositieles nam bij Luc Van Hove. In 1995 behaalde hij een eerste prijs compositie. Ook behaalde hij eerste prijzen voor dwarsfluit, contrabas en kamermuziek. In 1998 werd hij geselecteerd om deel te nemen aan een cursus die georganiseerd werd door Creative Dance Artists Trust in Wakefield, Groot-Brittannië. De cursus omvatte een intense, interactieve samenwerking tussen acht choreografen en acht componisten.

  • Eric Sleichim werd geboren in Antwerpen op 18 november 1958. Hij is als saxofonist en componist autodidact. Begin jaren tachtig speelde hij in tal van groepen, zoals Allez Allez, Lavvi Ebel, Simpletones en Soft Verdict. In 1984 richtte Sleichim samen met Thierry De Mey, Peter Vermeersch en Walter Hus de groep Maximalist! op. Maximalist! ontstond een jaar nadat de muzikant-componisten elkaar ontmoet hadden in het kader van de eerste choreografie van Anne Teresa de Keersmaeker, Rosas danst Rosas.

  • Martin Slootmaekers, geboren in Genk op 27 januari 1968, studeerde Latijn-Griekse humaniora en begon zijn muzikale studies aan de gemeentelijke muziekacademie van Lanaken, waar hij einddiploma’s behaalde voor notenleer, harmonieleer en piano. Daarenboven ontving hij er de regeringsmedaille voor piano. Na zijn middelbare studies trok hij naar het Lemmensinstituut in Leuven waar hij bij Piet Swerts het laureaatdiploma voor compositie en muziekopvoeding behaalde, met eerste prijzen voor notenleer, harmonie, praktische harmonie, contrapunt en fuga.

  • Thomas Smetryns werd op 13 december 1977 geboren te Gent. Hij studeerde compositie bij Godfried-Willem Raes, en gitaar, luit en theorbe bij Ida Polck en Philippe Malfeyt aan het Conservatorium van Gent. Als componist is hij erg geïnteresseerd in het zoeken naar een nieuwe, experimentele muziekpraktijk die steeds verankerd is in een historisch en/of een maatschappelijk (onder)bewustzijn. Deze interesse deelt hij met de Amerikanen Brent Wetters en Jonathon Kirk, met wie hij het componistencollectief “Medusa” vormt.

  • Willy Soenen werd geboren te Menen op 10 augustus 1937. Hij volgde tijdens zijn secundair onderwijs de richting Grieks-Latijn. Na afgestudeerd te zijn, begon hij met muziekstudies aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent waar hij talloze eerste prijzen op zijn naam schreef: notenleer, transpositie, muziekgeschiedenis, trompet, kamermuziek, geschreven harmonie, contrapunt, fuga en compositie.

  • Gwendolyn Sommereyns werd geboren op 24 november 1982 in Leuven. In haar jeugdjaren nam ze lessen notenleer, samenzang, harmonie, begeleidingspraktijk en piano aan de Stedelijke Muziekacademie van Sint-Pieters-Woluwe. Op zeer jonge leeftijd begon ze al te componeren. Zo schreef ze op haar twaalfde stukjes voor piano en werd ze op haar veertiende erkend als componiste door Sabam. Twee jaar later werd ze laureate van het KBC Aquarius Compositieproject voor Jongeren met Sémira voor pianosolo en in 1999 opnieuw met Oh, fruscio del bel canneto voor sopraan en piano.

  • Paul Steegmans werd geboren op 3 juli 1957 in Hasselt. In 1980 behaalde hij het diploma van "Laureaat piano en muziekopvoeding" aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar hij in 1985 een eerste prijs fuga mocht ontvangen. Vanaf 1981 volgde hij vervolmakingscursussen piano bij André de Groote (Brussel), Jacques de Tiège (Antwerpen) en Jean Franssen (Maastricht). Later studeerde hij bij Willem Kersters aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen en behaalde er in 1993 een eerste prijs compositie.

  • Piet Swerts werd op 14 november 1960 te Tongeren geboren. Hij studeerde van 1974 tot 1989 aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar hij tien eerste prijzen behaalde.

  • Peter Swinnen werd op 31 januari 1965 in Lier geboren. Van 1983 tot 1992 studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar hij onder andere eerste prijzen haalde voor muziekgeschiedenis, cello, kamermuziek, compositie en praktische harmonie. Hij werd gegradueerde van de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Waterloo na studies bij André Laporte gedurende de jaren 1989 tot 1992. In 1993 volgde hij master classes bij Michael Finnissy en vijf jaar later bij Brian Ferneyhough.

  • Rudi Tas werd geboren te Aalst in 1957. Aan de Koninklijke Conservatoria van Brussel en Gent behaalde hij verschillende diploma’s in de instrumentale en theoretische vakken. Zijn studies werden bekroond met het einddiploma compositie met grote onderscheiding bij Roland Coryn. In een eerste periode is Rudi Tas actief als concertorganist en als koordirigent, om zich vervolgens toe te spitsen op zijn carrière als componist. Thans combineert Rudi Tas zijn vele compositieopdrachten met een taak als leraar theoretische vakken en orgel in het kunstonderwijs.

  • Jelle Tassyns (°Dendermonde) volgde piano en dwarsfluit aan de kunsthumaniora voor muziek en dans in Gent. Van 1998 tot 2004 studeerde hij compositie bij Luc Van Hove en dwarsfluit aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen, waar hij ook les kreeg van o.a. Wim Henderickx en Peter Thomas. Daarnaast nam hij masterclasses bij o.a. Wolfgang Rihm, Marco Stroppa, Mathias Pintscher, Erik-Sven Tüür en Tõnu Kõrvits. Tassyns is naast componist ook werkzaam als geluidstechnicus.

  • Peter Thys werd geboren op 26 mei 1962 te Mechelen. Na het behalen van zijn regentaat wiskunde richtte hij zich op de muziek. Aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen behaalde hij de eerste prijzen notenleer, muziekgeschiedenis en harmonie. Aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel behaalde Peter Thys de eerste prijzen contrabas bij Maurice Aerts, kamermuziek bij Florent van de Vondel, contrapunt en fuga bij Rafaël D’Haene en het diploma meester in de muziek, opties muziekschriftuur en compositie bij Rafaël D’Haene.

  • Martin Valcke is geboren in 1963 te Poperinge. Zijn allereerste muzieklessen kreeg hij van zijn vader. Daarna volgde hij notenleer, cello en kamermuziek aan de Stedelijke Muziekacademie van Ieper en aan het Stedelijk Conservatorium van Brugge. Voor zijn hogere muziekstudies trok hij naar het Lemmensinstituut te Leuven waar hij het diploma Laureaat cello en Eerste Prijzen voor notenleer, harmonie, cello, praktische harmonie, contrapunt en fuga behaalde.

  • Bram Van Camp werd geboren op 4 juni 1980 in Wilrijk (Antwerpen). Hij schreef zijn eerste composities op negenjarige leeftijd. Hij studeerde viool, piano en muziekschriftuur aan de Muziekacademie der Noorderkempen in Kalmthout. Daar beëindigde hij zijn studie met grootste onderscheiding voor viool. Hij vervolgde zijn opleiding aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen (1998-2003). Hier volgde hij viool bij Vegard Nilsen en Kees Koelmans, compositie bij Wim Henderickx en piano bij Pascal Sigrist.

  • Werner Van Cleemput werd op 14 juli 1930 te Sint-Niklaas geboren. Hij studeerde aan de muziekacademie van zijn geboortestad (onder meer bij Albert Delvaux) en aan de Halewijnstichting te Antwerpen (muziekpedagogie en jeugdmuziek). Bij verscheidene conservatoriumdocenten, waaronder Nini Bulterys, nam hij privélessen voor de theoretische vakken en aan het Instituut voor Psycho-akoestica en Elektronische Muziek (IPEM) te Gent volgde hij een compositiecursus bij Karel Goeyvaerts.

  • Op 18 februari 1915 wordt David van de Woestijne als zoon van de toen tijdelijk uitgeweken Gustave van de Woestijne in Llandinam (Wales) geboren. Nog meer bekendheid dan zijn vader genoot als expressionistisch schilder, geniet tot op de dag van vandaag zijn oom, de dichter Karel van de Woestijne. David kiest al vroeg voor de muziek en begint zijn studies met klavier en notenleer aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel (1925-1929).

  • Jan Van der Roost werd op 1 maart 1956 geboren in Duffel. Thuis raakte hij via tientallen platen, banden en cassettes vertouwd met een breed repertoire in diverse genres, waarbij ook de blaasmuziek onder zijn aandacht viel. Na humaniorastudies aan het Sint-Gummaruscollege te Lier werd hij drievoudig laureaat aan het Lemmensinstituut te Leuven. Hij volgde er de afdelingen "conservatorium" en "muziekopvoeding".

  • Geert Van der Straeten werd op 15 november 1962 geboren te Hamme, Oost-Vlaanderen. Hij studeerde achtereenvolgens aan de Stedelijke Muziekacademie te Dendermonde, de Kunsthumaniora te Gent en het Lemmensinstituut te Leuven. Aan het Lemmensinstituut behaalde Van der Straeten eerste prijzen notenleer, harmonie, contrapunt en fuga. Hij behaalde ook laureaatdiploma's muziekopvoeding en compositie, en het meestergraaddiploma compositie bij Luc Van Hove.

  • Renier Van der Velden werd geboren te Borgerhout op 14 januari 1910. Vanaf zijn veertiende volgde hij lessen aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium in Antwerpen. Hij beëindigde de traditionele muziekstudies niet (ondermeer omwille van zijn legerdienst) maar kreeg wel privaatles van J. Jongen en K. Candael. Van der Velden was dus vooral een autodidact. Vanaf 1945 was hij verbonden aan de BRT-omroep in Antwerpen, waar hij de Vlaamse muziek uit zijn tijd een bevoorrechte plaats in zijn programma's verleende.

  • Op 7 mei 1907 werd Jef Van Durme geboren in een muzikantenfamilie in Kemzeke-Waas (Oost-Vlaanderen). Zijn eerste muzieklessen (klavier en notenleer) kreeg hij van zijn vader.
    Tijdens de Eerste Wereldoorlog kwamen daar nog lessen van de organist van Sint-Niklaas bij.

  • Benjamin Van Esser (°Maaseik) studeerde piano bij Jan Michiels aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en volgde er tevens compositie, muziektechnologie en kamermuziek. In 2004 verdiepte hij zich bij Håkon Austbø aan het Conservatorium van Amsterdam in het pianowerk van Olivier Messiaen. Na zijn studies werkte Van Esser als freelance pianist bij diverse Belgische ensembles en orkesten, o.a. Brussels Philharmonic, Prometheus Ensemble, Champ d’Action, B’Rock en Orkest van de Munt. In 2003 en 2008 maakte hij cd-opnames met solo pianomuziek van Frank Nuyts.

  • Stefan Van Eycken studeerde musicologie aan de K.U.Leuven en volgde zomercursussen in Engelse literatuur aan de universiteit van Edinburgh en compositie in Avignon (met Marco Stroppa). In 1997 trok hij terug naar Edinburgh om aan het departement musicologie een doctoraat over het werk van Brian Ferneyhough te ondernemen. Hij doceerde daar ook analyse en esthetiek van hedendaagse muziek. In oktober 2000 verhuisde hij naar Tokyo met een Japan Foundation Fellowship voor een jaar, om als onderzoeker aan het Kunitachi College of Music aan een boek over de muziek van Yuji Takahashi te werken.

  • Octaaf Van Geert werd geboren te Aalst op 4 februari 1949. Hij studeerde aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent en Brussel, waar hij de eerste prijzen voor notenleer, harmonie, contrapunt, fuga en compositie behaalde. Zijn voornaamste leraars waren O. Van Puyvelde, J. Mestdagh, V. Legley en R. Coryn.

  • Dirk van Gorp werd geboren op 23 oktober 1953 te Antwerpen. Hij is in de eerste plaats een begeesterd en dynamisch muzikant. Vanaf zijn zevende speelde hij piano, maar na enkele woelige rockjaren met zijn popgroep Shub Niggurath koos hij definitief voor de contrabas. Van 1977 tot 1979 studeerde hij contrabas, harmonie en orkest- en kamermuziek aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel. Als contrabassist voelt hij zich thuis in alle muzikale genres, stijlen en stromingen.

  • Mieke (Anna-Maria) Van Haute werd geboren op 28 juni 1948 te Kortrijk. Na het behalen van haar einddiploma Latijn-Grieks in 1966 trok zij naar het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel waar ze eerste prijzen behaalde voor solfège, harmonie, muziekgeschiedenis, contrapunt en fuga. In het Conservatoire National te Parijs behaalde ze een eerste prijs piano, in 1974 ontving ze in Parijs de Prix d’excellence met felicitaties van de jury. Aan de Académie d’été te Nice behaalde ze het getuigschrift voor orkestdirectie en compositie.

  • Bert Van Herck werd geboren in Wilrijk op 11 november 1971. Hij studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven en behaalde de laureaatsdiploma’s piano en muziekgeschiedenis, alsook de meestergraden kamermuziek en schriftuur/compositie (bij Luc Van Hove). Hij verdiepte zich verder in de compositie aan de hand van privélessen bij Luc Brewaeys en ontmoette verscheidene componisten tijdens masterclasses en zomercursussen (o.a. J. Harvey, W. Rihm, G. Grisey, H. Lachenmann, M. André en M. Stroppa).

  • Luc Van Hove (Wilrijk, 3-2-1957) studeerde aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen, waar hij eerste prijzen behaalde voor notenleer, piano, kamermuziek, muziekgeschiedenis, contrapunt, fuga en compositie, naast getuigschriften voor transpositie, muziekanalyse en vormleer. Als componist werd hij gevormd door Willem Kersters. Daarna volgde hij vervolmakingscursussen aan het Mozarteum in Salzburg en aan de University of Surrey (Guildford - UK).

  • Kristiaan Van Ingelgem werd geboren te Sint-Gillis (Dendermonde) op 9 juni 1944.
    Zijn aanleg voor het klavier, thuis gekoesterd en aan het college gevoed door E.H.

  • Maarten Van Ingelgem (°1976) studeerde piano bij Jan Michiels aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en compositie bij Wim Henderickx aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen. Hij is begeleider en leerkracht piano aan de muziekacademies van Dilbeek en Ninove. Maarten is dirigent van het kamerkoor voor hedendaagse muziek De 2de Adem uit Gent en zingt bij Aquarius dat zich eveneens toelegt op hedendaagse vocale muziek.

  • Jan Van Landeghem is geboren te Temse in 1954. Hij begon zijn muziekstudies aan de Stedelijke Muziekacademie van Sint-Niklaas. Daarna trok hij naar de conservatoria van Brussel en Maastricht en behaalde onder andere een eerste prijs compositie met grote onderscheiding bij Peter Cabus en André Laporte in Brussel en een solodiploma orgel bij Kamiel D'Hooghe te Maastricht.

  • Annelies Van Parys wordt op 5 juni 1975 geboren in Brugge en zet op tienjarige leeftijd haar eerste stappen in de muziekwereld. Aan het conservatorium van Brugge studeert ze piano in de klas van Thérèse T'Sjoen, die haar de liefde en interesse voor nieuwe muziek zal bijbrengen, en kamermuziek bij de tubist Wim Belaen.

  • Stefan Van Puymbroeck werd geboren in Ekeren op 17 juli 1970. Hij studeerde piano bij Levente Kende en compositie bij Willem Kersters en Luc Van Hove aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen, waar hij het diploma “Meester in de Muziek” en eerste prijzen Notenleer en Muziekgeschiedenis behaalde. Hij volgde meestercursussen piano bij Jean Brouwers te Brussel.

  • Herman Van San werd geboren op 19 maart 1929 te Mechelen, en overleed er op 26 oktober 1975. Hij onderbrak zijn opleiding in de musicologie om achtereenvolgens muziektheorie en piano te studeren bij G. Minet aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Eind jaren '40 schreef hij een essay over De Nieuwe Muziek voor Tijd en Mens, een in avant-garde kringen ontstaan tijdschrift. Enkele jaren later (1951) richtte hij samen met R.C. Van de Kerckhove De Derde Ruiter op, een neo-expressionistisch tijdschrift, zoals de ondertitel luidde.

  • Stephane Vande Ginste, geboren in Kisangani (Kongo) op 7 januari 1971, volgde Latijn-Griekse humaniora aan het Sint-Amandscollege en Sint-Jozefinstituut in Kortrijk. Van 1979 tot 1990 studeerde hij aan het Stedelijk conservatorium van Kortrijk waar hij het einddiploma en de regeringsmedaille kreeg voor piano, alsook het einddiploma kamermuziek en geschreven harmonie. Daarna studeerde hij piano, harmonie, contrapunt en compositie (bij André Laporte) aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar hij tal van eerste prijzen behaalde, onder andere voor piano en schriftuur.

  • Jan Vandenheede werd op 23 september 1957 geboren te Zwevezele. Hij begon met muziek toen hij ongeveer 7 jaar oud was. Aan de muziekacademie te Roeselare studeerde hij notenleer, trombone en muziekgeschiedenis en ook wat piano en harmonie. Hierna behaalde hij aan de Rijksuniversiteit van Gent naast zijn licentiaatsdiploma musicologie in 1982 ook nog een diploma in informatica. Zijn scriptie van de laatst genoemde studierichting handelde overigens over het gebruik van een microcomputer bij het analyseren van muziek. Zijn muziekstudies zette hij voort in het buitenland.

  • Yvan Vander Sanden werd op 9 augustus 1972 geboren in het Limburgse Neerpelt. Na het beëindigen van zijn opleiding muziektheorie bij Kurt Bikkembergs aan het Lemmensinstituut te Leuven in 1996, verdiepte Vander Sanden zich gedurende acht jaar in de informatica en ging hij aan de slag als docent muziek, esthetica en ICT aan diverse middelbare scholen doorheen België. In 2004 startte hij een opleiding compositie bij Godfried Willem-Raes aan het Koninklijk Conservatorium Gent.

  • Bart Vanhecke werd geboren in Etterbeek op 3 september 1964. Hij begon muziek te spelen op achtjarige leeftijd. Hij volgde les in de muziekacademie van Tervuren en ging vervolgens naar het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij o.a. een eerste prijs fluit kamermuziek en muziekgeschiedenis behaalde.

  • Stefaan Vanheertum werd geboren op 23 oktober 1956 te Gent. Hij was vanaf jonge leeftijd actief in verschillende koren, waaronder Schola Cantorum te Gent en Rundadinella (o.l.v. Florian Heyerick). Tegenwoordig is hij verbonden aan het koor Vivente Voce (o.l.v. Philippe Benoit). Hij studeerde altblokfluit, piano en altsax, en volgde lessen in harmonie, muziektheorie en –geschiedenis aan de muziekacademie van Gentbrugge. Na zijn Middelbare studies studeerde hij scheikunde aan de Rijksuniversiteit Gent, waarna hij in december 1982 een doctoraat in de wetenschappen behaalde.

  • Jasper Vanpaemel werd op 18 juli 1986 geboren in het Leuvense Heverlee. Reeds op jonge leeftijd ontwikkelde hij een sterke en vooral brede muzikale interesse, wat zich uitte in het volgen van de opleidingen piano, viool en slagwerk aan de Stedelijke Academie te Leuven. Later studeerde hij piano bij Jan Michiels aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar hij in 2009 cum laude afstudeerde. Tijdens deze opleiding specialiseerde Vanpaemel zich onder meer in de hedendaagse muziek bij Bart Bouckaert, in de vrije improvisatie bij Kris Defoort en in de muziektechnologie bij Peter Swinnen.

  • August Verbesselt werd geboren in Klein-Willebroek in 1919. Zijn geboortedorp kende niet erg veel muzikale activiteiten, maar de lokale jazzpianist en harmonie waren voldoende om Verbesselts muzikale belangstelling op te wekken. Verbesselt studeerde dwarsfluit en waagde zich aan enkele composities. Als achttienjarige stapte hij naar het Antwerpse conservatorium, waar hij harmonie studeerde bij Lode Ontrop en contrapunt en fuga bij Karel Candael. Daarnaast behaalde hij het hoger diploma voor fluit bij Louis Stoefs.

  • Carl Verbraeken werd op 18 september 1950 in Wilrijk (Antwerpen) geboren. In het Sint-Stanislasinstituut te Berchem startte hij op 9-jarige leeftijd met het middelbaar onderwijs en behaalde hij reeds op 15-jarige leeftijd het einddiploma van de Grieks-Latijnse humaniora. Hierna ging hij naar de Hogere Wetenschappelijke Afdeling van het Sint-Jan-Berchmanscollege in Antwerpen ter voorbereiding op de toelatingsproef van de studies Burgerlijk Ingenieur aan de Katholieke Universiteit Leuven die hij in 1967 aflegde.

  • Joris Verdin wordt op 21 januari 1952 te Anderlecht geboren. Hij begint al vrij vroeg te componeren, maar is in de eerste plaats muzikant. Rond zijn 7 jaar kreeg hij zijn eerste pianolessen. Al snel kwam hij in contact met het orgel en het harmonium, wat later zijn grote passie zou worden. Op 21-jarige leeftijd ging hij orgel aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen en musicologie aan de KULeuven studeren. Vanuit deze achtergrond gaat hij zowel nieuwe muziek als oude (soms ook vergeten muziek) uitvoeren, wat van hem een zeldzaam muzikant maakt.

  • Marc Verhaegen werd geboren te Antwerpen in 1943. Hij studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Brussel en Antwerpen en behaalde tal van eerste prijzen. Bij Eduardo del Pueyo en Frédéric Gevers haalde Verhaegen een eerste prijs piano. Eerste prijzen harmonie bij André Souris en Emmanuel Geeurickx, kamermuziek bij Jef Maes en contrapunt bij Nini Bulterijs volgden. De diploma's fuga en compositie behaalde Marc Verhaegen tenslotte in de succesvolle compositieklas van Willem Kersters. In 1974 kwam er een belangrijke wending in de carrière van Verhaegen.

  • Peter Vermeersch' (°1959) loopbaan loopt niet meteen over de paden van de klassieke muziek. Hij genoot een opleiding als architect maar koos tenslotte voor een carrière als muzikant-componist. Tijdens en na zijn studies speelde hij al klarinet en saxofoon in de groep Union, die performances deed en muziek speelde. Begin de jaren '80 kwam Union in contact met de theatergroep Radeis en leverde voor Echafaudages de muzikale ondersteuning. Josse De Pauw (uit Radeis) bracht Vermeersch in contact met de cineast Thierry De Mey.

  • Hans Vermeulen werd geboren op 21 december 1961 te Torhout. Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij eerste prijzen behaalde voor notenleer (1980), geschreven harmonie (1981), muziekgeschiedenis (1983), contrapunt (1983) en fuga (1984). Tevens behaalde hij de Lunssensprijs voor harmonie en de Koenigsbergprijs voor muziekgeschiedenis. Voor piano vervolmaakte hij zich bij A. De Grootte. In 1989 behaalde hij als leerling van Rafaël D'Haene het diploma van gegradueerde aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth voor compositie met grote onderscheiding.

  • Petra Vermote is geboren in 1968 te Izegem. Aan de stedelijke muziekacademie studeerde ze er gitaar in de klas van mevr. Diane Vermeersch. Daarna volgde ze lessen aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent, waar ze Eerste Prijzen behaalde voor notenleer, gitaar, kamermuziek, harmonie, contrapunt en fuga, en het Hoger Diploma voor gitaar bij Baltazar Benitez. Ze volgde compositie bij Frank Nuyts, Jan Rispens, Lucien Goethals en Roland Coryn. In 1999 behaalde ze aan het Antwerpse conservatorium het diploma Meester in de muziek - specialisatie compositie, bij Luc Van Hove.

  • In 1957 wordt Serge Verstockt geboren in Brasschaat. Van in den beginne was hij met de kunstwereld vertrouwd doordat zijn beide ouders beeldende kunstenaars zijn. Zijn vader, Mark Verstockt, geldt in de beeldende kunst als pionier van een hedendaagse vorm van het constructivisme. Al snel voelt ook Serge Verstockt zich aangetrokken tot de kunst. Hierbij kiest hij echter niet voor de beeldende kunsten, zoals zijn ouders, maar voor de muziek. Na een eerste verkenningstocht, waarbij hij vooral als autodidact te werk gaat, krijgt hij zijn eerste muzieklessen op orgel.

  • Dirk Veulemans werd geboren in Oostende op 3 april 1956. Al op jonge leeftijd was hij bezig met klanken en muziek. Op zestienjarige leeftijd kocht hij zijn eerste gitaar waarmee hij experimenteerde met o.a. losse snaren. Verder experimenteerde hij met microfoons en bandopnemers. De enkele jaren die hij op de muziekschool doorbracht hebben naar eigen zeggen niet veel invloed gehad op zijn muzikale ideeën. Hij volgde workshops voor traditionele folk en instrumentenbouw. Hij trad op met verscheidene folkgroepen in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië.

  • Christian-Adolphe Wauters, geboren op 11 januari 1953 te Oostende, begon zijn muzikale studies aan het Stedelijk Muziekconservatorium van zijn geboortestad. Hij zette zijn muzikale opleiding verder aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.

  • Op 7 mei 1924 werd Peter Welffens te Antwerpen geboren als zoon van een uit Hannover afkomstige vader. Aangezien zijn vader beroepsmusicus was, werd hij reeds op jonge leeftijd geïntroduceerd in de wereld van de muziek. Zijn eerste studies deed hij aan het Sint-Jan Berchmanscollege van zijn geboortestad. Aan dit instituut was het beroemde Antwerpse Kathedraalkoor verbonden dat toen onder leiding stond van kanunnik Striels. De jonge Welffens werd lid van het koor en de ervaring die hij daar opdeed zou hem definitief doen kiezen voor een opleiding tot professioneel musicus.

  • Wilfried Westerlinck werd geboren te Leuven op 3 oktober 1945. Aan het conservatorium van Brussel studeerde hij hobo en harmonie bij respectievelijk Louis van Deyck en Victor Legley. Dit werd aangevuld met opleidingen orkestdirectie (Daniël Sternefeld), muziekanalyse en vormleer (August Verbesselt) aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium in Antwerpen. Van 1970 tot 1983 bleef hij aan deze instelling verbonden als docent muziekanalyse. In Monte Carlo volgde Westerlinck nog een cursus orkestdirectie bij Igor Markevitsj.

Nieuws

De keuze van... Kobe

In 'De keuze van...' zet gitarist van Zwerm en artistiek coördinator van Cohort Kobe Van Cauwenberghe deze maand het Franse radioprogramme 'Le cri du patchwork' in de kijker. 

meer lezen

Nieuwe aanwinsten februari

Er landde weer heel wat moois in onze (digitale) brievenbus... Een selectie van wat deze maand binnenkwam op het documentatiecentrum.

meer lezen

De keuze van... Ann

In 'De keuze van...' plaatst componiste en kersverse MATRIX-medewerkster Ann Eysermans deze maand de lezing 'New Conceptualism in Music' door componist Johannes Kreidler in de kijker.

meer lezen

Fade Out

Een tijdje geleden fleurden we onze leeszaal op met een ingekaderde schets van componist Thomas Smetryns. Zo wordt bij het binnenkomen meteen de juiste 'toon' gezet!  

meer lezen

Nieuwe collega's

In augustus vervoegde de lieftallige Melissa het MATRIX-team als bibliothecaris. Midden januari verwelkomen we opnieuw twee nieuwe collega’s. We stellen hen graag aan u voor. Welkom Ann en Bert! 

meer lezen
Syndicate content