'Les extrèmes se touchent'

Les extrêmes se touchent, het is één van die uitspraken waarin Brewaeys zich goed kon vinden. Paul Beusen, voormalig directeur van het Gemeentekrediet en opdrachtgever van Laphroaig (Symphony n°5), zag het groots en bestelde een symfonie voor twee orkesten, twee dirigenten en meer dan 100 slagwerkinstrumenten. Brewaeys kon met Laphroaig alle wensen van Beusen inlossen, op één na: hij wilde een tutti finale waarin iedereen zo luid mogelijk moest spelen. Wat hij kreeg was een tutti waarin de muzikanten hun instrument zo zacht mogelijk bespelen. Stolen Silence is nog zo’n voorbeeld van Brewaeys’ humoristische kijk op de dingen. Het stuk duurt 4’ 33” en is een hommage aan de beroemde stiltecompositie van John Cage (4’33” uit 1952), maar dan wel één vol noten. De partituur van 34 bladzijden telt een gemiddelde van negen noten per seconde.

BREWAEYS UNFOLDING is een project van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] in samenwerking met KU Leuven Bibliotheken, de Onderzoeksgroep Musicologie en het Universiteitsarchief van de KU Leuven, SPECTRA Ensemble, Odysseia Ensemble en Klara.
Het project wordt ondersteund met een projectsubsidie van de Vlaamse Gemeenschap.
Projectcoördinatie Rebecca Diependaele, Melissa Portaels
Curatoren tentoonstelling Ann Eysermans, Melissa Portaels
Samenstelling en realisatie online expo Klaas Coulembier, Melissa Portaels
Lesmap Ellen Jacobs
Podcast Gerrit Valckenaers
Vormgeving Klaas Coulembier
Bruiklenen tentoonstelling Archief Luc Brewaeys, Birgit Van Cleemput, Johan Huys, André Laporte