De virtuele concertzaal

Componisten en uitvoerders communiceren hun werk steeds vaker via het internet. De bezoeker kan genieten van goed gedocumenteerde concerten en installaties. Het interactieve - deel uitmaken van een online game, meespelen met een app - maakt ook deel uit van deze nieuwe bewegingen. Ook de radio speelt in op deze achteraf-beleving: niet alleen live beluisteren via het internet maar op zelf gekozen momenten vanuit de huiskamer. De radio als virtuele concertruimte! Maar ook de straat, een treinstation of een oude fabrieksloods kan/kunnen omgetoverd worden tot een concertruimte. Tijdens deze gastlessen krijgen de deelnemers een inkijk in de artistieke praktijk van componisten van vandaag, gaan ze zelf aan de slag als online muzikant of gaan ze in debat over de rol van de radio binnen het nieuwe-muzieklandschap.

Onderstaand aanbod van gastlessen en workshops over dit thema is ontworpen voor uiteenlopende doelgroepen. Elke activiteit wordt afgestemd op de leeftijd, interesses en voorkennis van het publiek.

De gastlessen en workshops werden ontwikkeld in het kader van het project '3 x nieuw'. We ontwikkelden niet alleen een educatief aanbod, maar dragen ook ons steentje bij in het beschikbaar stellen van toegankelijke documentatie over dit onderwerp. Hier kan je er alles over lezen.

DE RADIO ALS VIRTUELE CONCERTZAAL

radio concertzaal

Ook na haar carrière achter de microfoon blijft Chantal De Waele een radiomens in hart en nieren en een vurige verdedigster van het medium radio, dat dichter dan welk ander bij de mens weet te komen. In de lezing De Radio als Virtuele Concertzaal zoomt ze in op eigentijdse muziek. Welke rol speelt nieuwe muziek op de radio en hoe verliep dat in het verleden? Een overzicht van de prille télégraphie sans fil tot de online-radio van vandaag.
Op welke manier en in welke mate brengt de radio de concertzaal tot in je huiskamer, auto, hoofdtelefoon …? Chantal De Waele bedient zich van cijfermateriaal en historische bronnen, maar ook van de sappige verhalen uit haar eigen radioleven en dat van haar collega’s. Ze laat een aantal componisten (André Laporte, Wim Henderickx en Hanne Deneire) aan het woord over de bijzondere, soms bizarre relatie tussen nieuwe muziek en de openbare omroep.

‘My favorite Music, is the music I haven’t yet heard’, beweerde John Cage. Via de radio ontdek je nieuwe muziek, muziek die je nog nooit gehoord hebt, in tegenstelling tot je eigen cd- of platencollectie die je al door en door kent. Een uiteenzetting over de klassieke muziek uit de periode na 1920, 1950 of 2000 komt hier niet aan bod. Maar het zou best kunnen dat sommigen geprikkeld worden om de klassieke muziek van nu beter te leren kennen.

Hedendaagse klassieke muziek neemt vandaag een eerder bescheiden plaats in op de radio. Hoe komt dat? Is dat overal zo? En heeft ze dat dan (ook) aan zichzelf te danken?’

De Radio als virtuele concertzaal kan alleen maar uitmonden in een levendig debat over radio en nieuwe muziek. Gisteren, vandaag en morgen.

Wat? Lezing + eventueel debat
Doelgroep? Jongeren vanaf 16 jaar en volwassenen DKO (MCV), kunsthumaniora, culturele verenigingen en clubs
Duur? 1,5 à 2 uur
Spreker? Chantal De Waele
Voertaal? Nederlands
Logistiek? scherm, beamer en een goede klankinstallatie

chantal

Chantal De Waele (°1957) is in twee woorden te vatten als een vrouw van het woord en de muziek. Ze studeerde klassieke filologie en werkte voor de openbare omroep. Ze was off screen-stem bij Canvas en presentator bij het Concertgebouw van Radio 1 en later bij Klara, waar ze reeksen maakte over o.m. J. Ph. Rameau, Erik Satie en Winterreise van Schubert.
In Playtime vroeg ze muzikanten de kleren van het lijf over de liefde voor hun instrument.