Nieuwe muziek en interactiviteit

Van muzikale apps waarmee je zelf al zingend partituren kan maken tot een lezing over een bijzondere compositie waar met onder meer Playstation-controllers en video-projectie de grenzen tussen realiteit en virtualiteit worden afgetast...

Onderstaand aanbod van gastlessen en workshops rond nieuwe muziek en interactiviteit is ontworpen voor uiteenlopende doelgroepen. Elke activiteit wordt afgestemd op de leeftijd, interesses en voorkennis van het publiek.

De gastlessen en workshops werden ontwikkeld in het kader van het project '3 x nieuw'. We ontwikkelen niet alleen een educatief aanbod, maar dragen ook ons steentje bij in het beschikbaar stellen van toegankelijke documentatie over dit onderwerp. Hier kan je er alles over lezen.

Generation Kill

Kunst ontmoet wetenschap! Hedendaagse kunstenaars maken veelvuldig gebruik van geavanceerde software, ze ontwikkelen games of programmeren in verschillende talen. Vanuit MATRIX kijken we voornamelijk naar het luik ‘nieuwe muziek’, met al de linken naar andere domeinen, die inter- en transmediale werken voortbrengen.

In 'Generation Kill' van Stefan Prins (2012) zitten vier musici – cellist, drummer, gitarist, violist – op een rij achter doorzichtige schermen. Op die schermen wordt hun 'virtuele evenbeeld' geprojecteerd, dat wordt aangestuurd door vier bespelers van Playstationcontrollers. Er volgt een dialoog tussen musici en gamers doorheen de krassende en schurende noiseklanken boven de spectaculaire beelden. Dan volgt er een plotse stilte, gevolgd door zwart-witbeelden van militaire doelwitten die de lucht in worden geblazen.

Interactie, het gebruik van elektronica en de link naar onze hedendaagse wereld, staan centraal in dit werk. De grenzen van technologie en de mogelijkheden worden duidelijk naar voren gebracht: wat is reëel en wat is virtueel?

In deze gastles zet gitarist Nico Couck (die werken van Stefan Prins meermaals heeft uitgevoerd en door en door kent) het centrale idee en de uitwerking van deze bijzondere compositie uiteen aan de hand van verschillende audiovisuele fragmenten.

Wat? Lezing (+ eventueel workshop voor gevorderden)
Doelgroep
:Jongeren tussen 15 en 18 jaar: middelbare school STEM, Elektronica TSO, Wetenschap en Techniek TSO, KSO (beeldende kunst, muziek en nieuwe media-opleidingen)
Spreker
:Nico Couck
Voertaal
: Nederlands
Logistiek: Scherm, beamer, geluidsinstallatie
Duur: Af te spreken

Musica Futurista & Circuit bending

Circuit bending (wat letterlijk ‘kortsluiten van elektronische circuits’ in apparaten zoals synthesizers, gitaarpedaaltjes, batterij-aangedreven speelgoed of spelcomputers betekent) ontwikkelde zich tot een ware hype - die nog steeds aanwezig is bij jongeren - en staat ook voor ‘inbreken’ binnen bestaande (elektronische) systemen. De circuit bender is een avonturier (en/of muzikale anarchist) die zelf materialen bij elkaar zoekt en er creatief mee aan de slag gaat. Een muzikale achtergrond is niet vereist en van technische complexiteit is er geen sprake meer.

In deze workshop onder leiding van Bert Bernaerts leren jongeren vanaf 13 jaar hoe je via eenvoudige veranderingen aan een elektronisch circuit, nieuwe geluiden kan toveren. Een aantal toegepaste basisprincipes van de elektronica worden verkend, om zo bijvoorbeeld een eigen unieke klankgenerator te bouwen die bediend wordt met zelf gemonteerde draaiknoppen en schakelaars.

In 2017 creëerde MATRIX, in samenwerking met Stichting Logos, de publicatie 'Musica Futurista'; een ware ontdekkingstocht in de wereld van noise, kraakdozen, speeltafels en zelfgemaakte instrumenten. Hierin werd ook een reeks recepten (zoals verschillende werkvormen en grafische partituren) opgenomen, zodat de circuit bender aan de slag kan gaan met de experimentele instrumenten

capacitors-chip-circuit-board-57007

Wat? Workshop
Doelgroep: Scholen: leerlingen middelbaar 13-15 jaar en DKO
Begeleider: Bert Bernaerts
Voertaal: Nederlands
Logistiek: Zelf-meegebracht (afgedankt) elektronische speelgoed, versterking, MF-publicatie  
Duur: Af te spreken, bij voorkeur 2 à 3 uur

INTER-ACTIVITY

Het begrip ‘interactiviteit’ staat méér dan centraal in het werk van componist Marko Ciciliani; in de composities gecreëerd binnen zijn onderzoeksproject GAPPP (Gamified Audiovisual Performance and Performance Practice) speelt interactiviteit een essentiële rol. Verwerkte elementen uit games vragen proactieve en reactieve handelingen van de uitvoerder. Marko zal aan de hand van drie zelfgekozen composities zowel zijn werkwijze (het werken met SuperCollider, openFrameworks en Unity) als technische en esthetische aspecten toelichten.
De drie composities zijn 'Kilgore' voor 2 performers en een game-systeem (een ontworpen game-omgeving waarin de uitvoerders met verschillende elementen diverse klanken voortbrengen), 'Tympanic Touch' (een multi-sensorische compositie die zich voornamelijk focust op het ‘voelen’, waarbij een game-systeem de basis vormt die de interacties tussen de performers regisseert), en 'Atomic Etudes' voor Monome en SuperCollider (een intermediaal game-gebaseerd werk waarin de thema’s gokspelen en kernproeven centraal staan).

Wat? Lezing
Doelgroep: DKO, conservatoriumstudenten (muziektechnologie, compositie), studenten musicologie
Spreker
: Marko Ciciliani
Voertaal: Engels
Logistiek: beamer en goede speakers
Duur: ca. 2 uren

MUZIEK-SCHRIFT

Muziekschrift, notenleer, partituren ... dat zijn zaken die het soms moeilijk maken als je met muziek bezig wil zijn. Gelukkig zijn er kunstenaars die het tegendeel bewijzen. Voor deze workshop in twee delen zijn dat Guy Rombouts en John Cage.
Van letters naar muziek! Met de AZART-app kan je woorden, zinnen en tekstfragmenten omzetten in muziek. Elk woord en elke naam levert een eigen melodie op waarmee je verder kan experimenteren. Patronen en herhalingen bepalen, instrumenten kiezen, het tempo en de toonhoogte wijzigen ... zodat onze gewone taal toch een soort muziekschrift wordt!
Van muziek naar schrift! John Cage schreef en/of tekende zijn Aria voor een zangeres die vervolgens alle vrijheid kreeg om er haar eigen muziek van te maken. Met de ARIA-app wordt een melodie een tekening in het muziekschrift van John Cage; jij zingt (of fluit of speelt op een instrument) wat je wil en de computer toont je het ‘notenschrift’ van Cage. Tegelijk klinkt jouw geluid ‘getransformeerd’ min of meer overeenkomstig met de kleuren van John Cage’s concept. En zo kan je dus zingen wat je wil zien. Spannend!
aria1

Wat? Actieve workshop
Doelgroep: lagere school, vanaf derde leerjaar
Begeleider: Teun De Lange
Logistiek: Verduisterbare ruimte, beamer (HDMI of VGA). Een wifi-verbinding is handig, maar niet noodzakelijk. De computer, audio-interface en microfoon brengen we zelf mee. Indien nodig zorgen we ook voor speakers. De ARIA-app kan voor later gebruik worden gedownload en geïnstalleerd op school op een computer met een 'degelijke' zangmicrofoon (type SM58 of clone) en luidsprekers. Beide apps zijn online beschikbaar en werken op bijna elke computer.
Duur: ca. 2 uren (incl. pauze van 15')

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!