MARIËN Tim (1975)

Tim Mariën werd op 24 december 1975 geboren in het Antwerpse Heist-op-den-Berg. Ondanks een aanvankelijke interesse in de schilderkunst, startte hij een opleiding piano aan de plaatselijke Muziekacademie voor Muziek, Woord en Dans en leerde hij zichzelf gitaar spelen. Na een kennismaking met het oeuvre van avant-garde componisten zoals Luigi Nono en Pierre Henry ging Mariën algauw zelf aan de slag met het manipuleren van diverse klankopnamen uit zijn dagdagelijkse omgeving. In 1993 startte hij de opleiding Musicologie aan de Katholieke Universiteit Leuven, die hij voltooide met een licentiaatverhandeling over de muziektheorie van de Amerikaanse componist Harry Partch. Mariëns sterke fascinatie voor deze figuur liet een aantal duidelijke sporen na in zijn eigen artistieke output, waarbinnen concepten zoals microtonaliteit en instrumentenadaptatie een centrale rol spelen. De artistieke nalatenschap van Partch inspireerde de jonge componist bovendien ook om te proberen zich van het officiële muziekbedrijf te bevrijden en om zichzelf uit te dagen muziek met een meer open geest te benaderen. Nadat Mariën zich enkele jaren verdiepte in de lichte muziek als trombonespeler in een straatfanfare, wakkerde een ontmoeting met de Italiaanse componist Salvatore Sciarrino tijdens een seminarie in 2002 opnieuw zijn interesse in de wereld van de nieuwe muziek aan. Sindsdien legt Mariën zich toe op het componeren voor diverse ensembles en solisten, waarbij het experimenteren met nieuwe speeltechnieken vaak centraal staat.

In 2010 werd zijn werk Toeënwâs bekroond met een stipendium tijdens de internationale zomercursussen voor nieuwe muziek in Darmstadt.

 

Bibliografie

– MARIËN, T., Tuning Systems in Contemporary Music, in Darmstädter Beiträge zur Neuen Musik, Volume 21, Schott Music, 2012.

 

 

© MATRIX
Teksten Christine Dysers
Laatste aanpassingen: 2012